Restaurare din backup (JetBackup5)
Atentie: restaurarea din backup poate conduce la pierdere de date sau de functionalitate daca nu se efectueaza corect deci va rugam sa cititi cu atentie toate informatiile de mai jos!
Restaurarea din backup este necesara atunci cand site-ul dvs a suferit o pierdere de date sau de functionalitate sau in cazul pierderii de date (stocate pe server) din cadrul unei adrese de email.Mentiuni
- Daca doriti sa restaurati foldere/fisiere este foarte important sa nu faceti restore-ul fara sa selectati folderul corespunzator; in caz contrar veti restaura intregul cont de gazduire ceea ce este extrem de nerecomandat
- Backup-ul acopera maxim 30 de zile
- In cazul in care pierderea de date se refera la o adresa de mail, restaurarea datelor se poate face doar daca adresa a fost configurata pe device-urile client ca adresa IMAP; in cazul configurarii adresei ca POP3, mesajele nu sunt stocate pe server deci backupul de server nu acopera si aceste date; se pot restaura datele adresei de mail doar daca device-urile setate ca POP3 au fost configurate sa nu stearga mailurile de pe server (ceea ce ar anula orice avantaj al protocolului POP3) dar chiar si in acest caz nu se pot restaura mailurile din Sent, Drafts si folderele locale.
- Daca problema aparuta este una de securitate, restaurarea va elimina doar pe moment si doar efectele compromiterii; fara o remediere a cauzelor de fond, problema va reaparea posibil intr-o maniera mai grva (fie intr-o maniera discreta care sa treaca neobsevata in timp util sau ca profunzime a compromiterii); deci este deosebit de important sa eliminati mai intai cauzele si abia apoi sa procedati la restaurare; pentru unele indicatii in acest sens va rugam sa ne contactati prin email (office@redhost.ro)
- Efectuarea unui restore va conduce de cele mai multe ori la pierderea datelor mai noi decat data din care veti face restore.
Ce anume trebuie sa restauram
Backupul pe server nu se realizeaza pentru fiecare site in parte ci pentru intregul cont de gazduire. Ca atare daca doriti sa restaurati un site, este important ca mai intai sa stabiliti cu exactitate ce trebuie sa restaurati. Daca este vorba despre un site simplu facut in HTML atunci trebuie sa restaurati doar foldere si fisiere. Daca insa este vorba despre un site bazat pe un CMS sau alt tip de aplicatie web (WordPress, Joomla, Drupal, OSCommerce, OpenCart, Magento etc) atunci va trebui sa restaurati atat folderele si fisierele aferente dar si baza de date aferenta. Pasii pe care va trebui sa-i urmati difera de la caz la caz dar vom exemplifica pentru cel mai uzuala situatie (restararea unui site WordPress). Mai concret, in acest caz, va trebui sa restaurati folderul aferent site-ului dvs (denumit in limbaj de specialitate "Document Root") si va trebui sa cunoasteti numele exact al bazei de date (in cazul in care exista mai multe baze de date in cont).Pasul 1
Determinarea folderelor (si fisierelor) de restaurat. Pentru determinarea folderului trebuie sa accesati cPanel -> Domains -> Domains. Aici veti vedea o lista cu toate domeniile si subdomeniile din contul dvs. Numele folderului aferent domeniului pentru care faceti restore se afla in coloana "Document Root".
In cazul in care doriti sa restaurati site-ul aferent domeniului principal, acest folder va fi intotdeauna denumit "public_html". In cazul in care aveti mai multe domenii in cont, este posibil ca in public_html sa se mai afle si alte subfoldere de tip Document Root pentru alte site-uri din cont. Este foarte important ca acestea sa fie excluse din restore. Deci daca restaurati site-ul aferent domeniului principal, verificati cu atentie in lista de domenii si luati nota de subfolderele din public_html care apartin de alte site-uri din cont pentru ca acestea vor trebui excluse la Pasul 3.
Pasul 2
Numele bazei de date poate fi gasit in fisierul de configurare al site-ului dar locatia acestuia depinde de aplicatia web respectiva. Vom exemplifica pentru WordPress (fiind CMS-ul cel mai des utilizat). In acest caz numele bazei de date se gaseste in fisierul wp-config.php pe randul DB_NAME. Deci pentru a afla numele bazei de date, cea mai simpla cale este sa accesati cPanel -> Files -> File Manager. Aici trebuie sa navigati in directorul aflat la pasul anterior (directorul in care se afla fisierele site-ului), sa selectati fisierul wp-config.php si sa apasati butonul View (nu Edit). In acest fisier veti putea gasi un rand care seamana cu acesta:
define('DB_NAME', 'usercPanel_xxxxxxxxx'); // The name of the database Numele bazei de date ar fi in acest caz usercPanel_xxxxxxxxx.
Dispunand de aceste date, puteti continua cu restore-ul efectiv.
Efectuarea efectiva a restore-ului
Pasul 3Pentru restore-ul efectiv de fisiere trebuie sa accesati cPanel -> Files -> Jetbackup 4 -> Home Directory. Aici va trebui sa decideti mai intai data din care doriti sa faceti restore. Momentul preluarii copiei de siguranta de catre serverul de backup este notat in dreptul datei (spre exemplu 4 Mar 2024 02:45 AM). Acest moment trebuie ales astfel incat sa se afle inaintea aparitiei problemei cu cel putin 3-4 ore. Pe de alta parte va recomandam sa nu va duceti la o data mai veche decat cea mai noua data necesara pentru a evita pierderi inutile de date. Selectati deci backupul din care doriti sa faceti restore-ul dand click pe data aleasa. Selectarea backupului va conferi un fundal portocaliu randului dorit.
Apoi, cel mai important pas este sa selectati folderul de restaurat. O eroare la acest pas poate conduce la restaurarea intregului cont de gazduire ceea ce va conduce la pierderi inutile si semnificative de date si la deteriorarea altor site-uri din cont. Apasati butonul "Change File Selection" si cautati folderul determinat la pasul 1. Aici poate fi de ajutor sa setati Page Size la o valoare mai mare de 10 (spre exemplu 100). Odata ce ati gasit folderul cautat, bifati casuta din stanga acestuia.
In cazul in care restaurati site-ul aferent domeniului principal - deci folderul public_html - si ati determinat la pasul 1 ca in acest folder se afla si folderele altor site-uri, selectia nu trebuie facuta la nivelul intregului public_html deci nu bifati folderul public_html ci intrati in acesta (dand click pe numele lui) si selectati toate folderele si fisierele care apartin site-ului de restaurat fara sa bifati si folderele altor site-uri. Practic va trebui sa bifati mai intai toate fisierele si folderele (dand click pe casuta de selectie din stanga capului de tabel "File Name") si apoi sa deselectati toate folderele care apartin de alte site-uri.
Dupa ce ati selectat folderul sau folderele si fisierele de restaurat apasati butonul "Select Files". Astfel se va inchide fereastra de selectie. Apoi apasati Restore. In noua fereastra care se va deschide, doar in cazul in care restaurati o adresa de email bifati "Merge backup data with live account data", debifati "Go to Queue after I click Restore" si apasati butonul "Restore Selected Items".
Pasul 4
Pentru restore-ul efectiv al bazei de date accesati cPanel -> Files -> Jetbackup 5 -> Databases. Aici va trebui sa identificati mai intai baza de date determinata la Pasul 2 (daca aveti mai multe baze de date in cont), sa o selectati facand click pe randul respectiv (fundalul va capata o culoare portocalie) si apoi sa apasati butonul "Choose other backup". Aici va trebui sa alegeti aceeasi data si ora din care ati facut si restore-ul de fisiere. Apoi apasati butonul "Restore" si in fereastra care se deschide apasati butonul "Restore Selected Items". Veti fi directionat catre coada de restaurare unde veti putea urmari cand s-a terminat restore-ul. In caz contrar, apasati iconita Queue (ultima din meniul vertical din stanga).